Varavoimaa luonnosta

Kuluva kevät on ollut minulle ja monelle läheiselleni raskas. Ruuhkavuodet, keski-ikä ovat sanoja, joita usein toistelemme. On kiirettä, sairautta, pysähdyksiä – syntymää ja kuolemaa.

Paljon on myös ilon aiheita. Uusia alkuja, syntymiä. Olen saanut vetää kursseja upeille ihmisille, olla osana heidän elämäänsä hetken ja tunnen tästä syvää kiitollisuutta. Lue lisää…

Elämän keskellä muistutan itseäni ja läheisiäni: ”Muista myös oma hyvinvointisi.” Elämä voi ja saa välillä olla kevyttä, vaikka mitä tapahtuisi. Salli itsesi pitää taukoja. Kuuntele mitä kehosi tarvitsee juuri tänään. Hyvä muistisääntö on: ”Tee joka päivä jotain, josta nautit”. Se voi olla kuppi teetä, ystävien tapaaminen, puutarhan hoito, päiväunet tai kirjan lukeminen.

”Elämän keskellä muistutan itseäni ja läheisiäni. Muista myös oma hyvinvointisi.”

Mitä se voisi olla sinulle? Minä pidän kävelemisestä. Käyn usein tervehtimässä läheisen metsänomaisen paikan puita. Aina metsässä ollessani ajatus kirkastuu ja suunta varmistuu. Teen juuri sitä, mitä minun juuri nyt pitääkin tehdä.

”Elämä on kaunis, varsinkin näin keväällä, kun luonto herää.”

Elämä on kaunis, varsinkin näin keväällä, kun luonto herää. Nautitaan siitä kaikilla aisteilla! Alla vinkkejä läsnäolevaan kävelyyn. Ohjeita ei tarvitse noudattaa kirjaimellisesti. Aistiminen, hidastaminen ja asenne ovat tässäkin tärkeämpiä.

kevätLäsnäoloharjoitus kävellen ulkona luonnossa 

Valitse kävelyllesi rauhallinen ympäristö ja halutessasi päätä, minne kävelet. Kävele yksin, hiljaisuudessa. Aloita kävely aivan omassa tahdissasi ja etsien itsellesi juuri nyt sopivaa rytmiä. Tarkkaile kävelyäsi: onko se nopeaa, vaihtelevaa, rauhallista vai jotain omanlaista, tämän hetken vireystilaan sopivaa. Anna kehosi ja mielesi löytää sopiva rytmi. Kenties vähitellen kävelyn vauhti hidastuu ja oma, rauhallinen tahti löytyy.

Kun tunnet, että kävely sujuu rytmillä, joka sallii muiden havaintojen tekemisen, aloita siirtämällä huomiosi jalkoihisi, tunne jalkapohjat, varpaat, nilkat. Havainnoi, miltä niissä tuntuu? Miltä tuntuu, kun jalka koskettaa maata? Millaiselta maan pinta tuntuu jalkojen alla? Miltä tuntuu jalkapohjassa? Miten tuntemukset vaihtelevat maaston muuttuessa? Mitä havaitset?

Mitä muita tuntemuksia havaitset kehossasi: miltä tuntuu polvissa, alaselässä, yläselässä, käsissä, hartioissa, niskassa, käsissä ja käsivarsissa?  Halutessasi voit pysähtyä hetkeksi ja havainnoida. Tarkista, että hartiat ja leuka ovat rennot, pehmeät. Korjaa tarvittaessa asentoasi tietoisesti paremmaksi kävellä. Jos aistit jännitystä jossain päin kehoasi, voit tietoisesti pehmentää ja rentouttaa. Huomaa, miten keho löytää sopivan rennon ja ylvään tavan liikkua. Seuraa tietoisesti kehon tuntemuksia ja salli niiden muuttua.

Siirrä sitten huomiosi havainnoimaan hengitystäsi. Seuraa hengitysliikkeitä koko niiden matkalta sisään ja ulos. Voit jatkaa rauhallisesti eteenpäin. Anna hengityksen kulkea kävelyyn sopivalla tavalla. Havainnoi nyt myös millaista ilmaa hengität. Aisti, miltä ilma tuoksuu? Miltä se muuten tuntuu? Millainen on ilman lämpötila ja kosteus?

Jatka rauhallista kävelyäsi edelleen.

Vaihe 2 

Jos mielesi harhailee, siirrä huomiosi sitkeästi hengityksen ja kehon tuntemuksien tarkkailemiseen: miltä ulkoilma tuntuu kasvoilla, korvalehdissä?   Suuntaa sitten huomiosi näköhavaintoihin ympärilläsi. Pysähdy hetkeksi. Millaisia värejä voit nähdä? Millaista luontoa, millaista maisemaa nyt, juuri tänään voit katsella? Voit keskittyä näköhavaintoihisi, ja ikään kuin piirtää maiseman ääriviivoja, tarkkaan ja joitain kohtia korostaen. Anna katseesi kiertää ja anna hengityksen kulkea taka-alalla.

Anna myös maiseman katsella sinua. Salli maiseman herättämien tunteiden olla ja liikkua. Miten voit antaa myönteisten tunteiden syventyä, laajeta? Ehkä hengittämällä niihin syvemmin? Kenties huomaat maisemassa ystävällisyyttä ja hyväksyvyyttä?  Voit edelleen pysyä paikallasi tai lähteä rauhallisesti eteenpäin.

Siirrä sitten huomiosi kuulohavaintoihin: millaisia ääniä kuulet? Ääniä, jotka ovat kaukana kävelyreitiltäsi, niin kaukana, että tuskin kuulet niitä?  Tee vain havaintoja äänistä, niiden voimakkuudesta, kenties rytmistä ja sävystä, välittämättä äänien lähteestä.

Sitten suuntaa huomiosi ääniin tiiviisti lähelläsi, mahdollisesti oman hengityksesi tai vaatteiden hankauksen tai askelten ääniin? Mitä erilaisia ääniä havaitset?

Sitten havainnoi ääniä lähiympäristössäsi, ääniä, joiden lähteet saattavat olla näkyvillä. Salli itsellesi rauhallinen pysähtymishetki ja kuuntele erilaisia ääniä: luonnosta, kenties liikenteestä, muista ihmisistä, miten ne muuttuvat hetki hetkeltä. Mikä on niiden voimakkuus ja sävy?  Anna hengityksen kulkea taka-alalla ja keskity ääniin ympärilläsi.

Vaihe 3 

Toista mielessäsi: ”tässä ja nyt, tämä hetki on ainutkertainen, hyväksyn maailman sellaisena kuin se on”.    Jatka kävelyäsi omassa, sinulle juuri nyt sopivassa tahdissa. Pysähdy välillä ja keskity vuorotellen: kehon tuntemuksiin, hengitykseen, näköhavaintoihin, kuulohavaintoihin ja anna välillä maiseman katsella sinua. Päätä retkesi seuraamalla vielä hetki hengitystäsi. Anna sen tasaantua, kulkea omalla tavallaan ja omassa rytmissään. Anna hymyn nousta kasvoillesi ja lähetä sitä ympärillesi. Voi hyvin!

Teksti: Hanna Vesalainen
Harjoitus: © Taitoba Oy

_______________________________________________________________________

Comments are closed.