Itsemyötätunnon peruskurssi 5.4. Helsinki

Millaista olisi olla itsensä paras ystävä? Sellainen, joka vaikealla hetkellä lohduttaa – ei kritisoi tai tartu virheisiin? Pyytää, antaa ja vastaanottaa apua? Tiedostaen mitä keho ja mieli kullakin hetkellä tarvitsevat.

Myötätunto on kyky huomata kärsimystä itsessään ja muissa, yhdistettynä haluun ja kykyyn lievittää tätä kärsimystä eri keinoin.

Jatkuva täydellisyyden tavoittelu, itsekriittisyys tai epäonnistumisen pelko ovat usein hyvin kuormittavia, tuntuvat raskaalta ja vähentävät onnellisuutta. Ystävällisyys ja hyväksyntä itseä (ja muita) kohtaan sen sijaan vähentävät ahdistusta ja masentuneisuutta sekä lisäävät tutkimusten mukaan onnellisuutta ja hyvinvointia.

Myös kehomme voi paremmin, kun olemme myötätuntoisia itseämme kohtaan. Painonhallinta sujuu paremmin, kun suhtaudumme kehoomme ja ajatuksiimme myötätuntoisesti ja positiivisemmin. Mitä kehoni aidosti kaipaa tai tarvitsee?

Me naiset olemme tutkitusti enemmän myötätuntoisia toisia, kuin itseämme kohtaan, mutta onneksi myös myötätuntotaitoja voi oppia ja kehittää samalla tavoin, kuin läsnäolotaitojakin.

Pausen myötätuntokurssi yhdistää eri tutkijoiden tuloksia ja harjoituksia: Mindful Self-Compassion (MSC) on Yhdysvalloissa kehitetty 8-viikkoinen kurssi, jonka tarkoituksena on kehittää kykyä itsemyötätuntoon ja itsensä hyväksymiseen mindfulness-pohjaisten harjoitteiden avulla. Prof. Paul Gilbert on kehittänyt myötätuntosuuntaisen terapian (CFT), jota kouluttavat Suomessa psykoterapeutit mm. Juhani Laakso ja Suvi Laukkanen.

Tällä kurssilla teemme myös liikeharjoitteita ja tietoisen hyväksyvän, myötätuntoisen kosketuksen harjoituksia. Pääpaino on itsemyötätunnossa ja oman itsemme kohtaamisessa. Kurssi sopii myös työssä jaksamisen tueksi tai empatiaväsymisen ehkäisemiseksi.

Myötätunnon peruskurssi sopii sinulle, joka haluat syventyä myötätuntoteemaan ja löytää siitä näkökulmia hyvinvoinnin vahvistamiseen niin itsesi, kuin muiden hyväksi. Itseen kohdistuva myötätunto syventää mindfulness-taitoja ja kurssi sopii hyvin jatkokurssiksi jonkin mindfulness-kurssin jälkeen. Aiempi mindfulness-osaaminen ei silti ole välttämätöntä.

Kurssin teemoja:
5.4. Mitä myötätunto ja itsemyötätunto ovat?
12.4. Kuinka harjoittaa itseen kohdistuvaa myötätuntoa – ydinharjoituksia
19.4. Myötätunto kehossa: myötätuntoinen kosketus ja liike
26.4. Myötätuntotaidot hankalien tunteiden kohtaamisessa
3.5.  Myötätunto ihmissuhteissa: kuinka myötätunto muuttaa suhteita positiivisemmaksi
17.5. Myötätunto ja aivot: Mitä tutkimukset kertovat myötätunnon merkityksestä
24.5. Myötätuntoinen työyhteisö – yritykselle kilpailuetua empatiasta?
31.5. Miten tästä eteenpäin? Arvot ja ydinuskomukset

Tapaamisissa on harjoituksia, keskustelua ja teoria-osuus. Kurssiin liittyy myös itsenäistä harjoittelua ja tehtäviä aiheeseen liittyen.
Tapaamisia on 8 ja niiden kesto on 2 tuntia. Kurssille otetaan 12 henkeä.
Hinta sisältää ohjauksen, mp3-harjoitusnauhoitteet, materiaalipaketin sekä tapaamiset tarjoiluineen.

Aika ja paikka: Eheys-keskus, torstaisin 5.4. alkaen klo. 17-19

Hinta: 286 € / hlö, sisältäen arvonlisäveron. Yritykset 286€ + alv.

Ohjaaja: Kurssin ohjaa mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen. Hanna on ollut mm. Integrum-instituutin Juhani Laakson ja Suvi Laukkasen opissa, sekä käynyt Taitoban mindfulness-ohjaajakoulutuksen.

Hanna on myös Rosen-metodin jatko-opiskelija. Rosen-metodi on kokonaisvaltainen keho-mielitietoinen hoitomuoto, jossa käytetään kosketusta sekä tarpeen mukaan myös sanoja. Rosen-terapeutin koulutus on 4-5-vuotinen.

Tiedustelut ja ilmoittautuminen: hanna.vesalainen (ät)pause.fi,
p. 044 240 2719

Comments are closed.