fbpx

Mindfulness & Itsemyötätunto, 8 viikon kurssi, Helsinki 28.3.2019

Myötätunto on kyky huomata kärsimystä itsessään ja muissa, yhdistettynä haluun ja kykyyn lievittää tätä kärsimystä eri keinoin.

Jatkuva täydellisyyden tavoittelu, itsekriittisyys tai epäonnistumisen pelko ovat usein hyvin kuormittavia, tuntuvat raskaalta ja vähentävät onnellisuutta. Ystävällisyys ja hyväksyntä itseä (ja muita) kohtaan sen sijaan vähentävät ahdistusta ja masentuneisuutta sekä lisäävät tutkimusten mukaan onnellisuutta, terveyttä ja hyvinvointia.

Myös kehomme voi paremmin, kun olemme myötätuntoisia itseämme kohtaan. Painonhallinta sujuu paremmin, kun suhtaudumme kehoomme ja ajatuksiimme myötätuntoisesti ja positiivisemmin. Mitä kehoni aidosti kaipaa tai tarvitsee? Missä menevät rajani?

Me naiset olemme tutkitusti enemmän myötätuntoisia toisia, kuin itseämme kohtaan, mutta onneksi myös itsemyötätuntotaitoja voi oppia ja kehittää samalla tavoin, kuin läsnäolotaitojakin.

Pausen myötätuntokurssi yhdistää eri tutkijoiden ja metodien harjoituksia: Mindful Self-Compassion (MSC) on Yhdysvalloissa kehitetty 8-viikkoinen kurssi, jonka tarkoituksena on kehittää kykyä itsemyötätuntoon ja itsensä hyväksymiseen mindfulness-pohjaisten harjoitteiden avulla. Prof. Paul Gilbert on kehittänyt myötätuntosuuntaisen terapian (CFT), jota kouluttavat Suomessa psykoterapeutit mm. Juhani Laakso ja Suvi Laukkanen.

Tällä kurssilla teemme myös liikeharjoitteita ja tietoisen hyväksyvän, myötätuntoisen kosketuksen harjoituksia. Pääpaino on itsemyötätunnossa ja oman itsemme kohtaamisessa.  Kurssi sopii hyvin myös työssä jaksamisen tueksi tai empatiaväsymisen ehkäisemiseksi.

Itsemyötätuntotaitoja voi oppia ja kehittää samalla tavoin, kuin läsnäolotaitojakin.

Myötätunnon peruskurssi sopii sinulle, joka haluat syventyä myötätuntoteemaan ja löytää siitä näkökulmia hyvinvoinnin vahvistamiseen niin itsesi, kuin muiden hyväksi. Itseen kohdistuva myötätunto syventää mindfulness-taitoja, mutta aiempi mindfulness-osaaminen ei silti ole välttämätöntä.

Kurssin teemoja:
28.3. Mitä myötätunto ja itsemyötätunto ovat?
4.4. Kuinka harjoittaa itseen kohdistuvaa myötätuntoa – ydinharjoituksia
11.4. Myötätunto kehossa: myötätuntoinen kosketus ja liike
25.4. Myötätuntotaidot hankalien tunteiden kohtaamisessa
2.5.Myötätunto ihmissuhteissa: kuinka myötätunto muuttaa suhteita positiivisemmaksi
9.5. Myötätunto ja aivot: Mitä tutkimukset kertovat myötätunnon merkityksestä
16.5. Myötätuntoinen työyhteisö – yritykselle kilpailuetua empatiasta?
23.5.  Miten tästä eteenpäin? Arvot ja ydinuskomukset

Tapaamisissa on harjoituksia, keskustelua ja teoria-osuus. Kurssiin liittyy myös itsenäistä harjoittelua ja tehtäviä aiheeseen liittyen.
Tapaamisia on 8 ja niiden kesto on 2 tuntia. Kurssille otetaan  max. 12 henkeä.
Hinta sisältää ohjauksen, mp3-harjoitusnauhoitteet, materiaalipaketin sekä tapaamiset tarjoiluineen.

Aika ja paikka: Eheys-keskus, torstaisin  alkaen klo. 17-19

Hinta: 286 € / hlö, sisältäen arvonlisäveron. Yritykset 286€ + alv. 24%

Ohjaaja: Kurssin ohjaa mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen. Hanna on käynyt Integrum-instituutin ja Taitoban mindfulness-ohjaajakoulutuksen.

Hanna on myös Rosen-metodin opiskelija (harjoitusjaksolla). Rosen-metodi on kokonaisvaltainen keho-mielitietoinen hoitomuoto, jossa käytetään kosketusta sekä tarpeen mukaan myös sanoja. Rosen-terapeutin koulutus on 4-5-vuotinen.

Tiedustelut ja ilmoittautuminen: hanna.vesalainen (ät)pause.fi, p. 044 240 2719, tai alla olevan linkin kautta:

Kurssin ohjaa mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen

”Olen opettanut läsnäolon ja kehontaitoja jo sadoille ja tapaan työssäni viikoittain n. 40-70 ihmistä. Olen huomannut, että kiire, stressi sekä niistä johtuva väsymys ja kehon moninaiset oireet ovat lisääntyneet. Moni kertoo kadottaneensa yhteyden omaan kehoonsa. Haluan uida vastavirtaan ja näyttää, että toisenlainen olemisen tila on mahdollinen. Meillä jokaisella on mahdollisuus pysähtyä – ja pienikin tauko päivän aikana voi vaikuttaa suuresti elämänlaatuumme.”

Palautteita aiemmilta Hannan kursseilta:

”Kiitos todella paljon! Kurssi oli ehkä elämäni tärkein tähän astisista! Luulen, että se muutti suhtautumistani lähes kaikkeen paljon positiivisempaan suuntaan ja ymmärsin, että voin vaikuttaa moneen asiaan vain omalla suhtautumisellani. Hanna oli todella hyvä vetäjä, suosittelen lämpimästi kaikille!”

”Kurssilla käytettiin aika paljon aikaa kokemusten jakamiseen, se oli iso ja tärkeä anti. Monia oivalluksia ja vinkkejä tuli toisten kurssilaisten suusta. Luottamus rakentui nopeasti ja kurssilla pystyi helposti olemaan oma itsensä.”

”Päivä oli kaikin puolin hyödyllinen. Illalla oli mukavan rentoutunut olo, ja huomasi, miten pienellä tietoisella rentoutumisella voi vaikuttaa omaan oloonsa. Ohjaajasta pidin erityisesti. Hän oli selkeä ja rauhallinen, päivä oli sopiva yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä. Erityisen suuret kiitokset hänelle. Materiaalin ja harjoitteiden antaminen on ihan loistavaa, joten olen todella tyytyväinen kokonaisuuteen.”

”Teorian ja harjoitteiden yhdistelmä oli hyvä. Teoriasta löytyi todella tärkeitä pointteja hyvinvoinnin kannalta, ja meditointi osoitti kuinka hyvä olo voi tulla osaamalla keskittyä hetkeksi yhteen asiaan.”

”Kouluttaja on asiansa osaava, lempeä, kannustava, huomioiva – erittäin hyvä.”

Kurssipaikkana tunnelmallinen Eheys-keskus Malmilla

Tila luo tunnelman, moni kertoo rauhoittuvansa jo saapuessaan Eheyden-tilaan. 1920-lukua henkivä punatiilinen rakennus valmistui alun perin viljavarastoksi. Eheys-keskus: Malmin raitti 17b, 00700, Helsinki

Bussipysäkki on talon vieressä ja juna-asemalle on matkaa 5 min. Talon edessä on paljon parkkipaikkoja.

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.