fbpx

Kenen rytmisssä elät?

Hanna Vesalainen

Vuoden pimein aika on taas täällä. On ihanaa, jos voi elää luonnon tahtiin ja ainakin hieman hidastaa tähän aikaan. Moni elää kuitenkin rytmissä, jonka määrittää joku muu: työ, yhteiskunta, sukulaiset, omat odotukset tai uskomukset.

Nämä kaikki vaatimukset voivat tuntua raskailta, varsinkin jos menossa on matalan energian kausi. Miten jakselet? Muistatko elämän keskellä kuulla myös omaa ääntäsi?

Mindfulness-harjoitukset ovat yksinkertainen ja uskomattoman toimiva tapa katkaista kiireentuntu ja palauttaa kadonnut yhteys itseen. Harjoituksen alussa saattaa olla rauhaton olo: ’ei tässä ole järkeä’, ’ei ole aikaa’ ja ’pitäisi olla tekemässä sitä ja tätä’. Harjoituksen jälkeen olo on kuitenkin toinen: usein rauhallinen, läsnäoleva, kiireetön.

Miksi sitten emme tee harjoituksia säännöllisesti, kun ne kerran toimivat niin hyvin? No juuri tuosta yllämainitusta syystä. Kun on kiire ja olo on kuormittunut, on vaikea nähdä isompaa kuvaa. ’Niin moni tarvitsee minua ja aikaani enemmän.’ ’Pitää siivota, treenata, kuskata lapsia, tehdä töitä jne.’

Harjoituksessa suuntaamme huomion yhteen kohteeseen, usein kehon aistimuksiin, hyväksyvällä, lempeällä asenteella. Huomion suuntaaminen on samalla huomion antamista itselle ja omalle keholle. Ja sitähän me kaikki tarvitsemme ja kaipaamme: että joku näkee, kuulee ja tuntee minut. Usein harmistumme siitä, ettei niin käy. Odotamme läheistemme täyttävän tarpeemme. Mitä jos aloittaisimme itsestämme? Kokeile alla olevaa harjoitusta 3-5 minuuttia tai pidempään, jos aikaa on 😉

Pieni hetki itselle:

Istu rauhassa harjoitukseen: istahda tuolille ja sulje silmät.
Aseta käsi sydämelle ja hetki aisti omaa kehoa. Mitä kaikkea minussa on menossa juuri nyt? Voisiko sen kaiken kanssa istua, olla vaan.
Voit hetken ajan huomata hengityksen laadun. Kehon jännitykset, rentouden, keveyden tai raskauden tunteet.
Kiitä lopuksi itseäsi, että otit aikaa itsellesi ja harjoitukseen. Avaa rauhassa silmäsi.

 

Kun juttelen mindfulness-harrastajien kanssa yksi vaikeus nousee ylitse muiden: Vaikeinta on löytää harjoitukseen aikaa päivittäin – niin, että siitä muodostuisi rutiini. Aina se unohtuu arjen kiireissä! Ohjaamani mindfulness-kurssit ovat pääsääntöisesti pitkiä juuri tästä syystä: uuden tavan ja rutiinin tuominen omaan elämään vaatii toistoa, aikaa ja tahdonvoimaa.

Moni tulee kursseille, vaikka on tehnyt harjoituksia itsenäisesti tai käynyt kursseja. Muistamaan taas läsnäolon voiman ja harjoittelemaan yhdessä ryhmässä. Ryhmän ja ohjaajan tuki kannustavat harjoittelemaan.

Mindfulness intensiivikurssi, Helsinki, 14.11. alkaen

Ryhmässä on vielä 2 paikkaa vapaana, joten jos kuulet kutsun, niin vielä ehtii mukaan.
Aloitamme ensi viikolla 14.11. klo. 17, Malmilla.

Mindfulness-harjoitukset rauhoittavat kehoa ja hermostoa, stressi lievittyy ja illalla on helpompi rauhoittua nukkumaan. Harjoitusten avulla opimme keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja nauttimaan elämän hetkistä, sellaisina kuin ne ovat. Hyväksymään itsemme ja elämän sellaisena kun se on. Tämä lähes 40 vuotta tutkittu ja laajasti hyödynnetty menetelmä voi siis todella muuttaa elämääsi. Moni on kokenut tämän kurssin – ryhmän ja ohjaajan tuen tärkeänä ja voimauttavana.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan lämminhenkiseen ryhmäämme täällä.

 

Lempeää marraskuuta, kynttilän valoa ja mieltä jaloa,

Hanna

Hanna Vesalainen
mindfulness-ja asahi-ohjaaja
rosen-terapeutti (harjoitusjaksolla)
+358 44 240 2719
hanna.vesalainen@pause.fi
www.pause.fi
https://www.facebook.com/pause.fi/

Comments are closed.