Mindfulness

balance-460648_1280Mikä mindfulness?

Mindfulness suomennetaan usein sanalla ’hyväksyvä tietoinen läsnäolo’ tai ’tietoisuustaidot’ – on siis kyse taidosta, jota voi harjoitella ja kehittää. Lyhyetkin harjoitukset parantavat keskittymiskykyä ja usein rauhoittavat kehoa ja mieltä.
Mindfulnessia (suom. ”tietoisuustaidot ”) on viime vuosikymmeninä tutkittu paljon ja sen hyödyistä on yhä enemmän näyttöä. Tällä hetkellä myös Suomessa on menossa isoja tutkimuksia (mm. Folkhälsan, Helsingin Yliopisto, Jyväskylän Yliopisto), joissa pyritään selvittämään tietoisuustaitojen opettamisen hyötyjä aikuisille ja lapsille.

On silti hyvä muistaa, että uuden taidon opettelu vaatii aikaa ja toistoa tarttuakseen, siksi suosittelemme kaikille asiasta kiinnostuneille kurssia, jonka aikana mindfulnessia harjoitellaan useamman viikon ajan.

 

hanna_kukkaMiten?
Harjoituksessa keskitytään yksi kerrallaan aisteihin (näkö, kuulo, tunto, maku), kehon tuntemuksiin, ajatuksiin, tunteisiin tai hengitykseen. Harjoitukset tehdään useimmiten istuen tuolilla, tyynyllä tai alustalla maaten. Alussa on helpoin käyttää nauhoitteita tai osallistua kurssille.

Ryhmän tuki ja kokemusten jakaminen antavat paljon. Verrattuna perinteiseen meditaatioon, mindfulness-harjoitukset ovat ainakin alussa ohjattuja, pitkiä hiljaisia taukoja ei ole, vaan ohjaaja kertoo mihin seuraavaksi keskitytään. Lasten harjoitukset ovat leikkejä, lapsen / nuoren ikä huomioiden.

Historiaa
Mindfulnessin juuret ovat itämaisessa meditaatioperinteessä ja budhalaisessa psykologiassa. Mindfulness 8 viikon peruskurssi on laajasti tutkittu ympäri maailman ja sen hyödyt ovat mittavat. Menetelmä pohjautuu tri Jon Kabat-Zinnin (USA)  stressinhallintaohjelmaan (MBSR, 1979) ja kognitiiviseen terapiaan (MBCT), jota kehittivät prof. Mark Williams (GB), John Teasdale (GB), Zindel Segal (Kanada).  MBSR harjoitukset suunniteltiin auttamaan vakavista masennusjaksoista ja kroonisesta kivusta kärsiviä – riski sairastua masennukseen uudelleen puolittui ohjelman ansiosta. Se on yhtä tehokas kuin masennuslääkkeet, eikä sillä ole sivuvaikutuksia.

Mindfulnessin on tutkittu:

  • lisäävän luovuutta, energisyyttä ja keskittymiskykyä
  • auttavan stressin hallinnassa
  • kehittävän tunnetaitoja ja kehotuntemusta
  • parantavan kivunsietoa
  • lievittävän masennusta ja ahdistusta
  • parantavan unta
  • vahvistavan terveyttä ja mielen tasapainoa monin eri tavoin

Pausen mindfulness-kurssit ovat Eheydessä, Malmilla torstaisin klo. 17-19.  Lisätiedot tulevista kursseista alla. Ohjaan kursseja myös muissa kaupungeissa PK-seudulla kumppani-yritysteni kautta. Voit tilata minut ohjaamaan kurssia tai luentoa yrityksesi tai yhdistyksesi tiloihin. Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.

Tutustuminen mindfulness-menetelmään 30.8.2018

Kaikille avoin ilta. Teemme illan aikana mindfulness- ja asahi-harjoituksia ja tutustumme menetelmään. Tarjolla teetä ja välipalaa. Mukaan ovat tervetulleilta niin uudet kuin vanhatkin mindfulness-harjoittajat.

Aika: 30.8.2018 klo.17-19
Paikka: Eheys-keskus ,
Malmin raitti 17 b, 4. krs
Hinta: 10 € oviraha
Ilmoittaudu: hanna.vesalainen(ät)pause.fi


Mindfulness 8 viikon kurssi 6.9.2018 Helsinki

Tämä lähes 40 vuotta tutkittu ja laajasti hyödynnetty menetelmä voi todella muuttaa elämäsi.
8 viikon mindfulness-harjoittelun on tutkittu mm. lisäävän energisyyttä ja keskittymiskykyä, auttavan stressin hallinnassa, lievittävän masennusta, kehittävän tunnetaitoja ja kehotuntemusta, parantavan kivunsietoa ja unta.

Uuden taidon opettelu vaatii aina aikaa ja toistoa tarttuakseen- siksi opettelemme tietoisuustaitoja yhdessä ryhmän ja kokeneen ohjaajan kanssa 8 viikon ajan. Moni on kokenut tämän kurssin – ryhmän ja ohjaajan tuen tärkeänä ja voimauttavana.

Lue lisää ja ilmoittaudu täällä.