fbpx

Mindfulness

balance-460648_1280Mikä mindfulness?

Mindfulness suomennetaan usein sanalla ’hyväksyvä tietoinen läsnäolo’ tai ’tietoisuustaidot’ – on siis kyse taidosta, jota voi harjoitella ja kehittää. Lyhyetkin harjoitukset parantavat keskittymiskykyä ja usein rauhoittavat kehoa ja mieltä.

Mindfulnessia (suom. ”tietoisuustaidot ”) on viime vuosikymmeninä tutkittu paljon ja sen hyödyistä on yhä enemmän näyttöä. Mindfulnessista on tehty yli 4000 tutkimusta, ja sen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiimme ovat moninaiset. Myös Suomessa on tutkittu ja tutkitaan mindfulness-harjoittelun vaikutuksia (mm. Folkhälsan, Helsingin Yliopisto, Jyväskylän Yliopisto).

On hyvä muistaa, että uuden taidon opettelu vaatii aikaa ja toistoa tarttuakseen, siksi suosittelemme kaikille asiasta kiinnostuneille kurssia, jonka aikana mindfulnessia harjoitellaan useamman viikon ajan.

 

hanna_kukkaMiten?
Harjoituksessa keskitytään yksi kerrallaan aisteihin (näkö, kuulo, tunto, maku), kehon tuntemuksiin, ajatuksiin, tunteisiin tai hengitykseen. Harjoitukset tehdään useimmiten istuen tuolilla, tyynyllä tai alustalla maaten. Alussa on helpoin käyttää nauhoitteita tai osallistua kurssille.

Ryhmän tuki ja kokemusten jakaminen antavat paljon. Verrattuna perinteiseen meditaatioon, mindfulness-harjoitukset ovat ainakin alussa ohjattuja, pitkiä hiljaisia taukoja ei ole, vaan ohjaaja kertoo mihin seuraavaksi keskitytään. Lasten harjoitukset ovat leikkejä, lapsen / nuoren ikä huomioiden.

Historiaa
Mindfulnessin juuret ovat itämaisessa meditaatioperinteessä ja budhalaisessa psykologiassa. Mindfulness 8 viikon peruskurssi on laajasti tutkittu ympäri maailman ja sen hyödyt ovat mittavat. Menetelmä pohjautuu tri Jon Kabat-Zinnin (USA)  stressinhallintaohjelmaan (MBSR, 1979) ja kognitiiviseen terapiaan (MBCT), jota kehittivät prof. Mark Williams (GB), John Teasdale (GB), Zindel Segal (Kanada).  MBSR harjoitukset suunniteltiin auttamaan vakavista masennusjaksoista ja kroonisesta kivusta kärsiviä – riski sairastua masennukseen uudelleen puolittui ohjelman ansiosta. Se on yhtä tehokas kuin masennuslääkkeet, eikä sillä ole sivuvaikutuksia.

Mindfulnessin on tutkittu:

  • lisäävän luovuutta, energisyyttä ja keskittymiskykyä
  • auttavan stressin hallinnassa
  • kehittävän tunnetaitoja ja kehotuntemusta
  • parantavan kivunsietoa
  • lievittävän masennusta ja ahdistusta
  • parantavan unta
  • vahvistavan terveyttä ja mielen tasapainoa monin eri tavoin

Pausen mindfulness-kurssit ovat Eheydessä, Malmilla torstaisin klo. 17-19.  Lisätiedot tulevista kursseista ’Kurssit’ sivulla. Ohjaan kursseja myös muissa kaupungeissa PK-seudulla kumppani-yritysteni kautta. Voit tilata minut ohjaamaan kurssia tai luentoa yrityksesi tai yhdistyksesi tiloihin. Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.

Seuraava 8 viikon kurssi tulossa syksyllä 2019.

Kokeile harjoitusta täällä: http://pause.fi/index.php/harjoituksia/