Automaattiajatuksia

”En kestä tätä. Olisinpa jossakin muualla.”
  – Tunnistatko automaattiajatukset?

Hyvinvointiamme ohjaavat kaikki ne mielikuvat, ajatukset, tunteet ja uskomukset, joita kuljetamme tietoisuudessamme. Ajattelemme päivän aikana yli 80 000 ajatusta, joista suurin osa on uhkiin ja vaaroihin keskittyneitä (evoluutio on varmistanut tällä tavoin hengissä säilymisemme). Tämän lisäksi suuri osa ajatuksistamme on meille tuttuja, toistuvia ja automaattisia. Ne syttyvät usein ihan itsestään tai reaktiona johonkin tunteeseen tai tilanteeseen. Soitamme samaa pään sisäistä levyä päivästä toiseen – ja laulaa rallatamme uskollisesti mukana, vaikka olisimme jo aivan kyllästyneitä kappaleeseen.

Mukavat muistot ja onnelliset haaveet saavat hyvälle tuulelle, mutta jos ajatukset ovat hyvin kriittisiä tai tuomitsevia, hankaloittavat ne elämää monella tapaa, myös takaiskujen ja menetysten murehtiminen luo ahdistuneen tai masentuneen mielen. Tottumukset, tavat ja automaattiajatukset säästävät aikaa ja energiaa aivoissa, mutta tarjoilevat samalla myös paljon kärsimystä.

Tarvitaan tietoista pysähtymistä, kuuntelemista ja katselemista ennen kuin voimme oivaltaa, millaisilla ajatuksilla ruokimme mieltämme ja mikä ohjaa tunteitamme ja toimintaamme.  Saatamme olla hyvinkin jumiutuneita menneeseen: vanhemman tai opettajan ääni päämme sisällä vaatii yhä parempia suorituksia ja me vielä aikuisenakin uskomme näitä menneisyyden kaikuja. Aikuisuuden hyviä puolia on, että voimme nyt itse päättää, miten ajattelemme, elämme ja ketä kuuntelemme.

”Soitamme samaa pään sisäistä levyä päivästä toiseen – ja laulaa rallatamme uskollisesti mukana, vaikka olisimme jo aivan kyllästyneitä kappaleeseen.”

Tarkkaavuuden suuntaaminen sisälle päin tulee tärkeäksi silloin kun haluaa voida paremmin, päästä eroon mieltä vaivaamista kiusaavista ajatuksista tai piinaavista tunnetiloista.

Jos et ole aikaisemmin harjaantunut omien mielenliikkeiden tietoiseen tarkkaamiseen, voi se alkuun tuntua hieman erikoiselta, vaikealtakin, se kuitenkin kannattaa! Harjoittelun tuloksena tulet tietoisemmaksi siitä, mikä tuottaa sinulle iloa ja tyytyväisyyttä, mitä aidosti haluat elämältäsi ja mikä tekee elämäsi mielekkääksi.

Voit kokeilla seuraavaa pause.fi – sivultani löytyvää harjoitusta, jossa tarkkaillaan mielen sisältöjä: Kuuntele ’Keho ja hengitys’ harjoitus täältä: https://pause.fi/index.php/harjoituksia/

”Automaattinen ajatus vaikuttaa mielialoihin silloinkin, kun se ei ole itselle täysin tietoinen. ”

Yllä olevassa kuvassa on esimerkkejä hyvin tavallisista automaattisista ajatuksista, jotka saattavat murtautua tietoisuuteen, vaikka niitä ei tietoisesti haluaisi ajatella. Toistuessaan ne ovat saattaneet ratautua ja syttyvät kuin itsestään. Emme ole aina kirkkaasti tietoisia niistä. Ehkä ensilukemalta saattaa tuntua, ettei tällaisia ajatuksia edes käväise mielessä. Sen vuoksi on hyvä pysähtyä kuulostelemaan, liikkuuko jokin samantapainen ajatus toistuvasti mielessä päivän tai viikon aikana. Automaattinen ajatus vaikuttaa mielialoihin silloinkin, kun se ei ole itselle täysin tietoinen.  Tunnistamalla myös näitä itseohjautuvia ajatuskulkuja, voi samalla kehittää suurempaa hallintaa ja valinnan vapautta.

Välillä meille kaikille tulee hetkiä, kun tuntuu, että mieli on solmussa ja/tai keho jumissa. Ajatuksia voi olla niin sakeanaan, että on vaikea nähdä kirkkaasti tai isoa kuvaa. Keho on rauhaton, jumissa tai voimaton, päässä suhisee ja yhteys omaan itseen/kehoon on poikki. Mindfulness, liikunta tai vaikka sauna voi auttaa, mutta välillä on viisasta kääntyä toisen ihmisen puoleen: puhua ystävälle tai ammattiauttajalle. Ihminen on syvästi sosiaalinen laji, synnymme yhteyteen ja kärsimme, jos yhteys itseen ja tätä kautta muihin ihmisiin katkeaa (ei ihme, että tämä korona-aika on meille niin hankala).

Suomalainen yksin pärjäämisen kulttuuri ei ole avun pyytämiseen kannustanut, mutta kuten edellä todettiin, onneksi me aikuiset voimme juuri nyt päättää miten itseämme (ja toisiamme) kohtelemme, hoidamme ja huollamme.


UUTTA!  Mindfulness & Asahi-harjoitustunti tiistaisin klo. 17.00 – 18.00 (Teams) 2.2.2021 alkaen

MIndfulness kurssi
Tunnin aikana teemme helppoja ja rentouttavia Asahin ja Qigongin liikkeitä ja 1-2 mindfulness-harjoitusta. Tämä tunti on sinulle, joka haluat pitää kehon ja mielen hyvinvoinnista huolta – mukavalla ja rennolla tavalla. Tunnilla ei tule hiki, sillä liikkeet ovat tosiaan hitaita ja helppoja. Tunti sopii kaiken kuntoisille.

Teemat ja harjoitukset vaihtelevat, joten mukana on sekä uusia, että osalle tuttuja harjoituksia. Olet tervetullut mukaan harjoittelemaan, olitpa mindfulness-konkari tai vasta-alkaja, mukavaa kun on paljon erilaisia ihmisiä koolla.

Olemme kokeilleet mindfulness-harjoitustuntia etänä ja se on saanut paljon positiivista palautetta. Täytyy myöntää, että minulla oli uskomus, että etätunti ei toimi niin hyvin, mutta sepä osoittautui vääräksi! Osallistujat ovat näyttäneet hyvin levänneiltä ja rennoilta tunnin jälkeen ja ryhmässä on mukava tunnelma, siksi ryhmän nimi olkoon ’Rentoryhmä’

Tarjoan ensimmäisen kerran sinulle maksutta, jonka jälkeen voit päättää jatkatko ryhmässä 10€ / kerta.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan ryhmäämme! Kokoonnumme tiistaisin klo. 17.00 – 18.00 Teamsin kautta. Laita minulle viestiä, jos innostut tulemaan mukaan: hanna.vesalainen(at)pause.fi.  Kutsu ihmeessä myös ystäväsi mukaan porukkaan.


ROSEN-METODI

Rosen-terapia hoitaa sekä kehoa, että mieltä. Moni kokee olon hoidon jälkeen rennoksi ja monella tapaa helpommaksi. Olet lämpimästi tervetullut hoitooni, ihan juuri sellaisena kuin olet. Käytämme hoidossa maskeja, ellei erityistä estettä siihen ole.

Varaa aikasi kätevästi tästä: https://vello.fi/pause/

Esimerkkejä rosen-hoitojen vaikutuksista:

  • rentoutuminen ja hengityksen vapautuminen
  • tunteiden tunnistaminen
  • fyysiset kivut ja kireydet vähenevät
  • itsetuntemus lisääntyy
  • omat rajat selvenevät
  • yleinen hyvinvointi ja luovuus kasvavat
  • omien tarpeiden ja uusien valintamahdollisuuksien löytäminen

Lämpimin terveisin,
Hanna

Hanna Vesalainen
rosen-terapeutti (harjoitusjaksolla)
mindfulness-ja asahi-ohjaaja
+358 44 240 2719
hanna.vesalainen@pause.fi
www.pause.fi
https://www.facebook.com/pause.fi/

Comments are closed.